Direct door naar content
Vanuit je rolstoel in 5 stappen naar een slanker figuur afbeelding nieuwsbericht

Vanuit je rolstoel in 5 stappen naar een slanker figuur

24 november 2017

Is afvallen een extra grote uitdaging als je in een rolstoel zit? Nee! Op deze manier verlies jij de kilo’s die overtollig zijn.

1. Waarom zou je alles alleen moeten doen?
Afvallen kan voor iedereen een flinke uitdaging zijn, of je nou wel of niet in een rolstoel zit. Elk lichaam is anders en vraagt om andere voedingsstoffen. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Ga naar de huisarts voor een paar gezondheidschecks en meld je aan bij een (sport)diëtist. Op eigen houtje er een gezondheidsregime op na houden is niet handig. Zeker als je naast je handicap nog andere gezondheidsproblemen hebt aan je hart of je maag- en darmen.

2. Je diëtist maakt voor jou een dieet of trainingsprogramma op maat. Daarbij wordt rekening gehouden met wat jij nodig hebt aan calorieën. Het gaat er bij afvallen namelijk vooral om dat je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. De diëtist rekent dit haarscherp uit. En met een goede voorbereiding ben je al halverwege.

3. Vind je het voor die paar extra kilo’s wat overdreven om er meteen een diëtist voor in te schakelen, let dan zelf een beetje op wat je eet. Want daarmee kom je best ver. Het uitgangspunt is simpel: met gezonde voeding die vol met voedingsstoffen en bouwstoffen zitten is het makkelijker afvallen. Wat je wel in je mond stopt zijn: mager vlees, vis, noten, granen en vergeet vooral vers fruit en groenten niet. En de suikers, zout en verzadigde vetten in sauzen uit pakjes laat je lekker staan.

4. Gezonde voeding is één ding, maar beweging is net zo belangrijk als je wil afvallen. Zeker als je dagelijks veel uren in een rolstoel zit, is het voor jou extra goed om veel te bewegen. Het beste is om daarbij een combinatie tussen cardio en krachtraining te doen, omdat je zo je hele lichaam fit houdt.

5. Als je beperking dat toelaat, kan je in de sportschool je cardio-oefeningen op een roeiapparaat doen. Daar kun je natuurlijk helemaal op los gaan, maar het is slim om het rustig op te bouwen en de tijd en weerstand steeds iets op te bouwen. Als je daarnaast ook nog krachtraining doet met de spieren die je kunt trainen, dan zit je helemaal goed.

Check ook deze filmpjes met oefeningen die zelf kunt doen.

×