Direct door naar content
Zo val je af met een lichamelijke beperking afbeelding nieuwsbericht

Zo val je af met een lichamelijke beperking

01 mei 2018

Het is niet de allermakkelijkste opgave om af te vallen als je lichamelijk beperkt bent. Hopelijk heb je het sporten al wel ontdekt, want beweging is altijd goed om in vorm te komen. Maar met je voeding kun je ook een hoop doen.

Een specifiek dieet lijkt misschien effectief, maar is vooral effectief wanneer het wordt gecombineerd met dagelijkse beweging. Let vooral op de kleine dingen van het afvallen. Bij elkaar opgeteld en nageleefd kunnen die het verschil maken. Als je weinig beweegt, is het belangrijk om je voedingspatroon daarop aan te passen.

Sitting Chef Annemarie Postma is expert op het gebied van voeding bij een sedentaire levensstijl (dit betekent dat je gebrek aan lichaamsbeweging hebt). Zij leeft al van jongs af aan met een dwarslaesie. In een interview met SupportMagazine vertelt ze waarom het voor mensen in een rolstoel zo ongelooflijk belangrijk is om bewust met voeding bezig te zijn.

“Mensen die in een rolstoel zitten hebben een lager energieverbruik en dus ook een andere calorie behoefte,” vertelt Annemarie. “Het risico op ‘secundaire complicaties’ als (verborgen) obesitas en andere complicaties als diabetes 2, trombose en hart- en vaatziekten is bij mensen die zittend door het leven gaan veel hoger dan normaal. Dat komt bijvoorbeeld in het geval van een dwarslaesie doordat beide benen, die samen de grootste spiergroep vormen, het niet doen. Daardooor wordt je bloedsuikerstofwisseling (ook wel: koolhydratenmetabolisme) verstoord en heeft je lichaam meer moeite heeft om koolhydraten te verwerken en suikers op te nemen.”

En wat absoluut niet vergeten mag worden volgens Annemarie: “Vocht, en daarbij in het bijzonder water, is voedingsmiddel nummer één. Door het vele zitten worden je nieren belast. Water zorgt ervoor dat deze doorgespoeld worden en het lichaam zijn afvalstoffen kwijtraakt. Veel lichamelijke klachten (bijvoorbeeld hoofdpijn en misselijkheid) komen voort uit dorst; dorst waar men zich niet bewust van is. Het uit zich namelijk niet meer als dorst. Dit is simpel gezegd gewoon vochttekort. Wanneer je een droge mond krijgt, ben je eigenlijk al te laat. Om dit te voorkomen is het aan te raden om iedere 10 minuten een klein glaasje water te drinken. Dit doen heel weinig mensen, dus om te starten is ieder half uur aan te raden. Zorg dat je ’s ochtends steevast begint met 2 glazen water (nog voordat je iets eet) en dat je ongeveer 2 liter per dag (gefilterd), lauwwarm of gekookt water drinkt.”

Dus denk hier vooral aan:

  • Drink genoeg water op een dag (1,5 tot 2 liter per dag)
  • Eet 5x op een dag gezond en uit de Schijf van Vijf (en op vaste tijden)
  • Kijk kritisch en eerlijk naar je eetgewoontes en verander de slechte (elke avond chocoladekoekjes bij het kijken van Netflix? Daar moet je echt vanaf!)
  • Stel specifieke, realistische doelen en streef daarnaar (elke week één keertje op de weegschaal, vaker hoeft echt niet)
  • Sla nooit je ontbijt over, want daarmee leg je de basis voor de dag
  • Ga voor een gezond eetpatroon (eet rustig, niet te grote porties, niet meer na het avondeten, enz.)

Uiteraard kan je de lijst zo lang maken als jij zelf wilt, afhankelijk van hoeveel jij wilt afvallen of veranderen. Denk eraan: afvallen is een persoonlijk proces. Pas daarom tips en trucs die je aanbevolen worden, ook hier, op jezelf aan. Op die manier heb je geen streng dieet of stevige beweging nodig, want je ontwikkelt een “dieet” wat voor jou goed werkt. Ook al heb je bepaalde dingen in je eigen leven door je beperking niet meer in de hand, er is veel waar je nog wel controle over hebt.

Onthoud dat je niet enkel moet afvallen om er een bepaalde manier uit te zien. Het allerbelangrijkste is om gezond te leven. Daar word je blij van, dat geeft je energie, en het kan afhankelijk van je beperking bevorderend zijn voor je algehele gezondheid.

×