Direct door naar content
Belangrijke tips bij sporten in de hitte afbeelding nieuwsbericht

Belangrijke tips bij sporten in de hitte

10 augustus 2020

We zitten nu midden in een hittegolf met temperaturen boven de dertig graden. Als je van plan bent om met deze warme dagen buiten te gaan sporten is het belangrijk dat je je daar goed op voorbereid. Sporten in de hitte kan namelijk onverstandig en zelfs gevaarlijk zijn. We geven je daarom de belangrijkste tips mee om verantwoord van huis te gaan.

Ken je grenzen
De allerbelangrijkste tip bij dit weer is dat je je grenzen moet kennen. Begin daarom altijd rustig aan als je gaat handbiken, hardlopen of een andere intensieve sport. Merk je dat je lichaam de warmte niet goed aankan? Dan kun je beter je tempo aanpassen of zelfs stoppen. Als je met dit weer te veel van jezelf vraagt dan loop je het risico op een flauwte of een zonnesteek.

’s ochtends of ’s avonds
Ga zeker niet op het heetst van de dag (tussen 12.00 en 15.00 uur) sporten. Je kunt beter in de vroege ochtend als de zon net op is op in de avond als de zon minder krachtig is. Probeer ook als je op pad gaat een beetje de koelte op te zoeken bijvoorbeeld in een bos of langs het water. Nog beter is natuurlijk zwemmen of een andere watersport. Open plekken zonder schaduw kun je in ieder geval beter mijden.

Goed drinken
Goed blijven drinken is op deze hete dagen voor iedereen al belangrijk, maar als je gaat sporten is dat extra goed om in de gaten te houden. Als stelregel kun je 1 liter per uur aanhouden. Het is daarbij goed om grote slokken per keer te drinken. Bij dit soort warme dagen is het vooral goed om voor en na het sporten te drinken om zo je vochtbalans op peil te houden. Als je 45 minuten of korter onderweg denkt te zijn dan is drinken onderweg minder noodzakelijk. Thuis moet je dan wel weer een paar glazen water drinken. Maar waarschijnlijk heb je dan ook wel weer dorst. 

Luchtige kleding
Wat trek je aan met dit weer? Nou niet te veel natuurlijk. Denk vooral aan luchtige sportkleding waardoor je zweet ook goed wordt afgevoerd. Kleding met lichte kleuren zijn met dit weer altijd beter omdat zwarte kleding de warmte van het zonlicht vasthoudt. Je kunt ook nog aan een petje of zonneklep denken om je hoofd niet te veel op te laten warmen. Vergeet ook vooral niet jezelf in te smeren met zonnebrandcrème van minimaal factor 20 en waterbestendig zodat je 'm er niet afzweet tijdens het sporten.

Succes en doe vooral voorzichtig! 

Terug naar nieuwsoverzichtAanbevolen berichten

Koninklijke onderscheiding voor Edwin de Wolf

De Week van de Toegankelijkheid komt eraan

Doe mee met de grootste online workout!

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×