Direct door naar content
Dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten afbeelding nieuwsbericht

Dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten

08 februari 2018

Oké, dit scenario kennen we allemaal. Even geen zin om te sporten. Of geen tijd. Of je hebt een blessure en moet rust houden. Daar is niets mis mee, om soms een keer te skippen. Maar stop niet te lang, want je conditie en fitheid gaan sneller achteruit dan je misschien denkt. Wat gebeurt er precies met je lichaam als je stopt met sporten?

De voordelen van sporten kennen we wel. Maar er zijn zoveel voordelen, dat we ze toch nog even op ene rijtje zetten:

- Sporten is goed voor je hersenen en voor je geheugen. Wetenschappers denken dat dat komt omdat bewegen de bloedsomloop bevordert waardoor er meer zuurstof in je hersenen komt.

- Wie sport heeft minder last van stres. Tijdens het sporten maakt ons lichaam onder andere endorfine en serotonine aan. Beiden staan bekend als gelukshormonen. Endorfine heeft ook een kalmerend en pijnstillend effect.

- Je krijgt er ook nog eens sterke botten door. Je botdichtheid neemt na je dertigste af en sporten helpt dit tegen te gaan. Om sterk te worden en te blijven, moeten botten belast worden.

- En wacht dacht je van je hart? Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en het verlaagt de bloeddruk.

- Als je last hebt van je darmen, zoals bijvoorbeeld obstipatie of een opgeblazen gevoel, zal je waarschijnlijk niet altijd zin hebben om te gaan sporten. Toch kun je veel baat hebben bij meer bewegen, het heeft namelijk een positief effect op je spijsvertering.

- Door te sporten word je ook nog eens beloond met meer energie. Tijdens het sporten worden je hart en longen aan het werk gezet en verbetert je bloedcirculatie, waardoor je je energieker voelt.

Maar wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten? Gemiddeld breken je spieren al na drie dagen weer iets af, waardoor je kracht afneemt. Je lichaam breekt minder snel vet af, waardoor het meer opslaat in je lichaam. Maar wees gerust wat gemiddeld duurt het wel 2 maanden of meer voordat je ‘terug bij af’ bent.

Een studie die gepubliceerd is in Frontiers in Aging Neuroscience stelt dat een korte sportpauze van 10 dagen al voor veranderingen in onze hersenen kan zorgen. Een sportpauze van ongeveer 10 dagen zou dus al een behoorlijke invloed op je hersenen hebben doordat de bloedtoevoer naar je hersenen vermindert. Het hersengebied dat het meest wordt beïnvloed is de hippocampus. De hippocampus is verantwoordelijk voor het leren en ons geheugen. Het is ook één van de eerste hersengebieden die krimpt bij mensen met Alzheimer.

De onderzoekers bestudeerden met MRI-scans de bloedtoevoer naar de hersenen van sportieve, fitte mensen tussen de 50 en 80 jaar, voor en nadat ze 10 dagen waren gestopt met sporten en daar waren grote verschillen zichtbaar.

Hoe lang het precies duurt voordat je conditie achteruit gaat als je stopt met sporten, en hoe lang het duurt voor je lichaam verandert, is per persoon anders. Maar na een aantal weken niet sporten gaat je uithoudingsvermogen in ieder geval achteruit. Dat is niets nieuws, maar wetenschappers stellen dat 12 dagen zonder trainen er al voor kan zorgen dat je conditie met ongeveer 50 procent achteruit gaat. Het lichaam is dan minder goed in staat om zuurstof op te nemen en dit naar de spiercellen te vervoeren. Om je conditie goed op peil te houden kun je het beste minimaal één keer per week een cardio, duurtraining of een work-out waarbij zowel kracht als conditie wordt getraind uitvoeren.

Maar ook mensen die niet zoveel verschil merken in hun uithoudingsvermogen zullen wel een stijging zien in hun bloeddruk en bloedsuikerspiegel. Dat kan schadelijk zijn voor mensen met diabetes of die last hebben van een hoge bloeddruk.

Uit een onderzoek onder wedstrijdzwemmers dat in 2012 is gedaan, is gebleken dat na een pauze van 5 weken men bijna 12 procent meer lichaamsvet had dan daarvoor. Tevens zagen ze de omvang van hun middel groter worden en werden ze zwaarder. Dus binnen 8 weken zijn er fysieke veranderingen merkbaar.

Er moet natuurlijk wel gezegd worden dat er een groot verschil tussen voor altijd stoppen met sporten of het nemen van een welverdiende rust periode. Iedere dag bewegen is goed voor ons, maar het is zeker wanneer je een enorme fysieke inspanning hebt geleverd zoals bijvoorbeeld een marathon verstandig om rust te nemen en heel rustig te bewegen. Fiets naar je werk of neem de trap in plaats van de lift. Maar stop niet helemaal met bewegen! De voordelen van sporten zijn daar te groot voor.

Bron: www.dokter.nl

×