Direct door naar content
Een sportdiëtist helpt je op weg als je het even niet meer weet afbeelding nieuwsbericht

Een sportdiëtist helpt je op weg als je het even niet meer weet

14 april 2018

Ken je dat? Die ontzettende behoefte om chips, koeken of andere zoutig- en vettigheden te snaaien als je lekker hebt gesport? We weten dat we hier geen goed aan doen. Maar hoe voorkom je die hongeraanval? Wat eten we en wanneer, en welke voeding is het handigst bij welke sport? Er is er maar één die het antwoord op al jouw vragen weet: de sportdiëtist.

Goed eten en drinken heeft veel invloed op je gezondheid en je prestatievermogen. Op internet, in tijdschriften en in boeken wemelt het van de informatie. Iedereen geeft goedbedoelde adviezen. Maar wat is voor jou een voeding die helemaal bij jouw lijf past en bij de sport die je doet of wilt gaan doen?

Omdat ieder mens uniek is, kan een sportdiëtist helpen met dit vraagstuk. Hij of zij maakt een individueel voedingsplan. Dat voedingsplan is opgesteld aan de hand van jouw leefstijl, je beperking, je doel en voorkeuren. Wil je meer energie? Wil je fitter worden, gespierder, of wil je afvallen? De sportdiëtist kijkt naar hoe vaak je sport, de duur en de intensiteit van de trainingen en de tijden waarop getraind wordt. Want wist je dat iedere sport weer andere voedingseisen met zich meebrengt? Dat komt omdat ieder type sport zijn eigen soort energie nodig heeft. Als je aan een teamsport doet heb je niet veel koolhydraten nodig, een hardloper heeft juist wel veel koolhydraten nodig en doe je aan een krachtsport, dan ben je weer gebaat bij veel koolhydraten en eiwitten.

Een goed voedingspatroon geeft resultaat: je kunt je trainingen namelijk goed volhouden en daardoor beter presenteren tijdens een wedstrijd. Als je een verkeerd voedingspatroon hebt, kun je sneller blessures oplopen. Als je de wedstrijd of training niet goed vol houdt zal je techniek achteruit gaan, want je belast je spieren verkeerd of je belast de verkeerde spieren. Dan ligt een blessure op de loer. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om een half uur voor je training een groot bord pasta te eten, dit zal niet leiden tot een goed resultaat van je training.

Het liefst zouden we hier een eenduidig lijstje willen geven waarin staat of jij extra vitamines nodig hebt, wat je het best kunt drinken voor en na een training, hoeveel eiwitten jij nodig hebt voor meer spieropbouw en of sportdrankjes nut hebben. Gelukkig kom je met je gezonde verstand heel ver. Als je flink hebt gezweet, drink je vanzelfsprekend meer water. Met een volle maag gaan joggen voelt voor niemand goed, en te weinig eten en toch veel trainen: daar voel je je niet fit maar slapjes van.

Het kan ook zijn dat je merkt dat het lang duurt voordat je na een trainingssessie bent hersteld. Loop je langer dan drie dagen rond met heftige spierpijn? Zijn er voor jou mogelijkheden om je sportprestaties te verbeteren met voeding? Bij zulke vragen is het geen gek idee om een sportdiëtist te raadplegen. Tegenwoordig kun je daar zonder verwijzing van een arts naartoe. Of een consult vergoed wordt, hangt af van de polis bij je zorgverzekeraar. Wanneer er sprake is van een medische indicatie kan het zijn dat de sportdiëtist vergoed wordt door jouw zorgverzekeraar.

 

Ook voor jou is er een geschikte sport die je leuk vindt, waarbij je aan je conditie en je gezondheid werkt én waarbij je een hoop gezelligheid vindt met mede-sporters. Benieuwd welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zijn voor een proefles of lidmaatschap? Klik hier

×