Direct door naar content
Afvallen en sporten met een beperking? Let op deze voedingstips! afbeelding nieuwsbericht

Afvallen en sporten met een beperking? Let op deze voedingstips!

16 september 2018

Sport en afvallen worden vaak in één adem genoemd. Dat is niet zo gek, want het is voor veel mensen een motivatie om te gaan sporten. Als je een lichamelijke beperking hebt is afvallen niet zo vanzelfsprekend. Het is daarom goed dat je rekening houdt met deze voedingstips.

Als je wil afvallen kun je aan het zoveelste dieet beginnen, maar het is veel effectiever om het te combineren met beweging. Dat is voor jou misschien niet zo makkelijk als voor een ander. Daarom is het goed om je voedingspatroon eens kritisch te bekijken en daar waar dat kan aan te passen.

Zit je in een rolstoel dan is het goed om te weten dat jouw energiebehoefte veel lager ligt dan iemand die kan lopen. Daardoor heb je een groter risico op obesitas. Als je in een rolstoel zit neem je spiermassa af en je vetpercentage toe. Even de harde cijfers: als je altijd zit dan verbrand je gemiddeld maar 1 calorie per minuut.

Mensen die bijvoorbeeld op kantoor zitten kunnen dit negatieve effect nog tegengaan door een beetje met de benen te wiebelen of naar de koffieautomaat te lopen. Als je in een rolstoel zit gaat dat niet. Daarom is het dus extra belangrijk dat jij op je voeding let.

Wil je afvallen dan is het goed om met deze tips rekening te houden:
1. Drink genoeg water op een dag (1,5 tot 2 liter per dag). Vooral water zorgt ervoor dat je nieren goed worden doorgespoeld en dat je zo afvalstoffen kwijt raakt.
2. Sla nooit je ontbijt over, want daarmee leg je de basis voor de dag.
3. Eet regelmatig gezond: vijf keer uit de Schijf van Vijf op vaste tijden.
4. Kijk eens kritisch naar slechte eetgewoontes: 's avonds snacken voor de tv kun je beter overslaan.
5. Stel realistische doelen op en maak jezelf vooral niet gek met een streefgewicht dat niet haalbaar is.

Van 15 tot en met 29 september 2018 vindt de Nationale Sportweek plaats. Een perfecte kans om gemakkelijk nieuwe sporten uit te proberen en samen sportplezier te beleven. Kijk hier voor meer informatie over de Nationale Sportweek. Doe je ook mee? Let’s #BeActive.

 

×