Direct door naar content
Bewegen maakt jonger (en nog 10 voordelen van sporten!) afbeelding nieuwsbericht

Bewegen maakt jonger (en nog 10 voordelen van sporten!)

13 september 2018

Over twee dagen komt heel Nederland in beweging tijdens de Nationale Sportweek. Met allerlei sportactiviteiten kun je dan de voordelen van sport ervaren, want of je nu een beperking hebt of niet: sport is gezond voor je. Wist jij bijvoorbeeld dat je door regelmatig te bewegen je biologische leeftijd met 9 jaar omlaag brengt?

Sporten brengt zoveel voordelen met zich mee. Als je al sport dan ken je ze misschien al. Maar ken je alle onderstaande voordelen al?

1. Bewegen maakt je slimmer!
Dat zit zo: door te bewegen stimuleer je de aanmaak van hersencellen. Daarnaast neemt de bloedcirculatie en daardoor je zuurstofgehalte in je hersenen ook toe.

2. Je kan je energie kwijt!
Iedereen heeft wel eens frustraties en wat is er dan lekkerder dan dat alles even vergeten door je energie in iets anders kwijt te kunnen. Het helpt echt!

3. Gezelligheid
Als je een beperking hebt, kan je wereldje soms best klein voelen. Door te sporten leer je nieuwe mensen kennen. In een teamsport voor mensen met een beperking ontmoet je ook nog eens mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat is enorm waardevol!

4. Het maakt je onafhankelijker
Sport maakt je sterker en weerbaarder. Dat betekent dat je meer kracht en energie hebt om dingen zelf op te pakken. Dat geeft je weer een groter gevoel van vrijheid.

5. Je maakt plezier
Sporten hoeft niet meteen te betekenen dat je traint voor de Paralympische Spelen. Het belangrijkst is dat je er plezier in vindt.

6. Het is goed voor je zelfvertrouwen
Of je nou een groot sporttalent bent of niet écht een uitblinker bent: het feit dát je het doet, is al iets om enorm trots op te zijn. Uit je comfortzone stappen geeft je hoe dan ook zelfvertrouwen.

7. Je raakt in shape
En niets is zo sexy als een paar zichtbare triceps of strakke kuitspieren.

8. Betere houding
Een goede houding is belangrijk en die kan je verbeteren door je rugspieren te trainen. Door je buik- en rugspieren sterker te maken, zorg je ervoor dat je houding zowel staand als zittend verbetert.

9. Je gaat stress tegen
Dat heeft weer alles te maken met de endorfines die vrijkomen wanneer je beweegt. Daarnaast zorgt sport ervoor dat je even niet aan allerlei zorgen en problemen hoeft te denken.

10. Je slaapt beter
Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je een veel betere nachtrust hebt. Het is het beste om 's Ochtens of 's middags te trainen. Vlak voor bedtijd sporten zorgt er juist voor dat je nog ligt na te stuiteren in je bed (tenzij je yoga doet).

Van 15 tot en met 29 september 2018 vindt de Nationale Sportweek plaats. Een perfecte kans om gemakkelijk nieuwe sporten uit te proberen en samen sportplezier te beleven. Kijk hier voor meer informatie over de Nationale Sportweek. Doe je ook mee? Let’s #BeActive.

×