Direct door naar content
Sporten met een klapvoet: wat kun je doen? afbeelding nieuwsbericht

Sporten met een klapvoet: wat kun je doen?

18 juni 2019

Als je een klapvoet hebt dan heb je een verlamming aan je tenen en het gewricht waarmee je je voet heft. Hierdoor kun je problemen ervaren omdat je je voet niet goed kunt afwikkelen. Soms valt je voet zelfs ook naar beneden. Toch kun je onder goede begeleiding zeker gaan sporten en bewegen!

Een klapvoet is meestal het gevolg van een beknelling van een zenuw. Vooral bij de knie wordt vaak de oorzaak gevonden van een klapvoet. Dat kan komen doordat je langdurig op dezelfde manier druk op de knie hebt gehouden door bijvoorbeeld gehurkt werken of overbelasting tijdens kniebuigingen. Een klapvoet kan ook ontstaan door een hernia. 

Struikelen of verzwikken
De gevolgen van een klapvoet merk je vooral bij het lopen. Je kunt namelijk je voet en tenen niet goed optillen en daardoor kun je je voet niet goed afwikkelen. Je voet klapt steeds op de grond. Dat veroorzaakt een stijve en moeizame loop. De spieren in je enkels zijn vaak ook wat zwakker, waardoor je onzekerder voelt bij het lopen. Je hebt ook een grotere kans om te struikelen of je enkel te zwikken. 

Oefeningen
Het is daarom belangrijk dat je voorzichtig bent met sporten. Maar het kan zeker wel! Het is bij een klapvoet het beste om bij een fysiotherapeut te beginnen. Zij kunnen het beste inschatten hoe erg de verlamming aan je voet is om daar vervolgens gerichte oefeningen op te bedenken. Dat kunnen al hele kleine opdrachten zijn zoals het optrekken van je tenen terwijl je hak op de grond blijft staan. Als de verlamming ernstiger is krijg je daar ook oefeningen om de spieren in je enkels te versterken bij. 

Brace
Het kan ook dat je een enkel-voet-orthese krijgt aangemeten. Dat is een kunststofspalk die met klittenband aan je onderbeen vastzit om je te ondersteunen bij het lopen. Als je met zo’n brace zekerder bent dan kun je voorzichtig aan sporten en bewegen gaan denken. Wandelen is om te beginnen al goed en sporten waarbij je je voeten niet belast kunnen natuurlijk ook. Ga bijvoorbeeld lekker fietsen of zwemmen! Belangrijk is in ieder geval dat je steeds realistische doelen stelt en je steeds focust op de volgende stap.

×

Zoeken