Direct door naar content
Zo blijf je fit tijdens de lockdown (en erna) afbeelding nieuwsbericht

Zo blijf je fit tijdens de lockdown (en erna)

04 januari 2022

Wil je dit nieuwe jaar fit van start gaan? Dan is het goed om nu al meer beweegmomenten in je week te plannen. Beweging is namelijk een belangrijk onderdeel van een fit en gezond leven, zeker als je een beperking hebt kan dit extra voordelen opleveren. Maar hoe pak je dat aan nu door de lockdown sportmogelijkheden beperkt zijn? Wij geven je een paar tips om zelf mee aan de slag te gaan en waar je ook na de lockdown wat aan hebt. 

Als je een beperking hebt denk je misschien dat bewegen heel erg ingewikkeld is. Natuurlijk is het zo dat er voor jou wat meer drempels zijn, maar ook jij kan met kleine stappen een verschil voor jezelf maken. En dat hoeft echt niet gelijk intensief sporten te zijn waarbij je veel zweet en moe wordt. Met een halfuurtje beweging per dag ben je al gezond bezig. Je kunt daarom nu al gezonde gewoontes aanleren waar je straks na de lockdown ook nog wat aan hebt. Je zal merken dat je met wat meer beweging je veel beter in je vel gaat zitten!

Wandelen

Wandelen is nu echt zo’n activiteit waar je vandaag nog mee kan beginnen. Je kunt bijvoorbeeld de dag beginnen met een ommetje om wakker te worden, of juist tussen de middag of in de avond. Een wandeling van een halfuur of langer kan altijd wel ergens tussendoor. En het mooie van wandelen is dat je dit op je eigen tempo kunt doen. Dit kan dus ook als je een prothese draagt of als je in een rolstoel zit. Dan noemen we het rolstoelwandelen. Dan beweeg je jezelf vooruit met je armen en dat zal je misschien ook wel voelen in je armen.

Fietsen

Fietsen kan op allerlei manieren en zeker in een fietsland als dat van ons hebben we daar ook volop ruimte voor. Net als wandelen kun je dit ook even aan het begin van de dag doen om wakker te worden en een frisse neus te halen. Van de buitenlucht en de wind door je haren krijg je ook extra energie. Voor dat lekkere gevoel hoef je helemaal niet hard te gaan. Je kunt op jouw tempo lekker een rondje maken, ook zo lang je wil. Heb je daar nu nog geen aangepaste fiets voor die bij jouw beperking past? Kijk dan eens naar de mogelijkheden bij Uniek Sporten Uitleen om eens bijvoorbeeld een handbike of aankoppelbike te proberen.

Thuisfitness

Je hoeft niet altijd naar buiten om in beweging te komen. Dat kan namelijk ook thuis! In je huiskamer kun je ook goed aan je conditie, kracht en balans werken met behulp van de vele video’s met oefeningen die je op internet kunt vinden. Die zijn handig, want dan krijg je een goed voorbeeld en weet je waar je op moet letten. Als je een oefening goed uitvoert weet je zeker dat je de juiste spieren traint en dat je geen blessures krijgt. Voor deze thuisfitness heb je ook niet veel nodig. Een matje om op te liggen kan handig zijn en soms een waterfles als gewicht, maar zeker als je net begint is dat niet eens nodig.

Onder de nieuwstag ‘Ik beweeg Uniek’ vind je allerlei beweegvideo’s met oefeningen speciaal voor sporters met een beperking, zoals deze van onze ambassadrice Fleur Jong:

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Pak jij de bal op? Begin met rolstoelhandbal!

Kom even helemaal tot rust met yoga

Rolstoeltennis kun je nu gewoon proberen!