Direct door naar content
Kom even helemaal tot rust met yoga afbeelding nieuwsbericht

Kom even helemaal tot rust met yoga

12 januari 2022

Voel jij je gespannen en zitten al je spieren vast? Dan kan yoga voor jou de ideale oplossing zijn, want daarmee kun je op een actieve manier ontspannen. Het mooie is dat je yoga heel goed vanuit huis kunt doen. Zeker nu door de lockdown de sportmogelijkheden beperkt zijn, is yoga een goede manier om thuis actief te blijven en je lichaam te onderhouden.

Yoga is een geschikte activiteit voor heel veel verschillende beperkingen. Eigenlijk kan iedereen een voordeel halen uit yoga. Er bestaan zoveel manieren om de oefeningen en houdingen te doen waardoor je het helemaal aan jouw mogelijkheden kunt aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld stoelyoga vanuit je rolstoel doen.

Geen focus op grenzen verleggen

De basis van yoga is dat je leert luisteren naar je lichaam. Als je dat in je achterhoofd houdt dan zul je merken dat het veel laagdrempeliger is dan je misschien dacht. Het gaat dus zeker niet om zo ingewikkeld mogelijke posities en minutenlang op je hoofd staan. Het is dus zeker geen wedstrijdje wie zichzelf het beste in de knoop kan leggen. Je bent bij yoga, anders dan bij andere sporten, ook veel minder bezig met het verleggen van je grenzen. Als je niet zo competitief bent ingesteld is dat natuurlijk een prettige ontdekking.

Voor iedereen

Yogadocente Anne van Leeuwen is ervan overtuigd dat yoga je zowel mentaal als fysiek kan helpen als je een beperking hebt. En dat hoeft ook helemaal niet ingewikkeld te zijn. “Al doe je een aantal basisoefeningen en je doet een ademhalingsoefening: dat kan al een wereld van verschil betekenen. Dan ga je iets lekkerder in je vel zitten en loop je niet zo tegen stijve spieren aan en de beperkingen die daardoor ontstaan. Kortom: yoga kan heel veel betekenen voor iedereen.” Een goed voorbeeld daarvan had Anne in haar eigen yogales. Karim heeft een hoge dwarslaesie, maar doet de oefeningen mee met zijn hoofd. In dit interview vertelt ze daar meer over.

Ook na een amputatie

Bij yoga denk jij misschien door Instagram aan mensen met perfecte lichamen die allerlei de allerlei moeilijke oefeningen doen, maar dat is toch een verkeerd beeld. Je hoeft helemaal geen perfect symmetrisch lichaam te hebben. Bijvoorbeeld na een beenamputatie kun je nog altijd heel goed yoga doen. Sterker nog: het is zelfs heel goed voor je! In deze korte video vertelt Pietsje hoe Yin Yoga, wat meer gericht is op gewrichten en bindweefsel, haar heeft geholpen na haar beenamputatie:

(rol)stoelyoga

Dat is pas één van de vele vormen van yoga. Er is nog zoveel meer: Hatha Yoga (de klassieke vorm), Bikram Yoga (in een warme ruimte) en Power Yoga (meer krachtoefeningen). Als je in een rolstoel zit of minder mobiel bent dan is stoelyoga ook extra interessant. Dit een populaire yoga-vorm, en niet alleen onder mensen met een beperking. Het is een makkelijke manier om vanuit je stoel even tot rust te komen en weer nieuwe energie te krijgen. Voor stoelyoga bestaan speciale lessen die in studio’s worden gegeven, maar je kunt ook zelf aan de slag met de vele video’s die op internet zijn te vinden. In deze video zie je bijvoorbeeld hoe rolstoeltennisser Peter den Boogaard voor het eerst kennismaakt met rolstoelyoga


Wil je meer weten over yoga met een beperking? Kijk dan op deze pagina. Daar vind je ook yogastudio’s bij jou in de buurt.

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten

Nieuwe toegankelijke wandelroutes bij Nijmegen

Nederlands rolstoelhandbalteam zoekt talent!

Sporters warmen zich op voor Special Olympics

Programma van:
326 gemeenten Logo gemeenten
Partners: