Direct door naar content
Sporten en bewegen na een beroerte, gewoon doen! afbeelding nieuwsbericht

Sporten en bewegen na een beroerte, gewoon doen!

03 oktober 2017

Heb je een beroerte ofwel CVA (Cerebro Vasculair Accident) gehad, dat kan dat grote en blijvende gevolgen hebben, zoals verlamming, belemmering van spreken of afname van het gezichtsvermogen. Sport en bewegen staan dan misschien niet direct bovenaan je prioriteitenlijstje. Toch kan juist voldoende bewegen een wereld van verschil maken.

Regelmatig sporten verbetert niet alleen je conditie, nog belangrijker is dat de kans op een nieuwe beroerte kan afnemen. Door te sporten merk je dat je je beter voelt, minder snel vermoeid raakt, beter slaapt en steeds meer plezier beleeft aan bewegen.

Sporten en beweging hebben natuurlijk meer positieve effecten. Het is gezond om dat regelmatig te doen, dat geldt voor iedereen. Het helpt bij het voorkomen of terugdringen van overgewicht en het werkt ontspannend en stress verminderend. Volhouden, dat is het toverwoord. Als je onlangs een beroerte hebt gehad, heb je mogelijk deelgenomen aan een revalidatieprogramma. Je hebt daarbij kunnen werken aan je gezondheid. Hou dat revalidatieniveau vast of verbeter het door oefeningen thuis voor te zetten en uit te breiden.

Maar met sport en bewegen beginnen kan ook heel goed in groepsverband. Samen met anderen bewegen beïnvloedt niet alleen de lichamelijke gezondheid, bewegen in groepsverband brengt ook veel gezelligheid met zich mee en levert nieuwe vrienden en kennissen op. Ook zorgt bewegen met lotgenoten voor veel herkenning. Je kunt tips uitwisselen en nieuwe ideeën opdoen.

Onder de verzamelnaam CVA-bewegingsgroepen worden lokaal bewegingsactiviteiten voor mensen met niet- aangeboren hersenletsel in groepsverband georganiseerd. Er komen er steeds meer bij, waarschijnlijk is er ook één dicht bij jou in de buurt. De activiteiten worden begeleid door deskundigen die op de hoogte zijn van specifieke CVA-problematiek. Na de warming-up komen bewegingen aan bod die gericht zijn op balans, evenwicht, conditie, lichaamsbeheersing, vermogen tot dagelijkse activiteiten, spierversterking en het omgaan met de beperking in fysieke en psychische zin. Veel oefeningen kunnen (ook) vanuit de (rol)stoel worden uitgevoerd.

Tips!

Neem bepaalde ‘spelregels’, dan kun je na een beroerte zeker sportief aan de slag. Een aantal tips op een rij:

  • Kies activiteiten die je leuk vindt en die bij je passen;
  • Beweeg samen met anderen die ongeveer net zo fit zijn als jij: gezellig en motiverend;
  • Beweeg bijvoorbeeld mee met het televisieprogramma Nederland in Beweging bij omroep Max;
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op;
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven;
  • Probeer op meer dagen in de week actief te zijn. Bijvoorbeeld door de ene dag te fietsen, de volgende dag een sportactiviteit te doen en dan weer eens een mooie natuurwandeling;
  • Af en toe een rustdag inlassen is niet verkeerd.
×

Zoeken