Direct door naar content
Let hier even op met Cerebrale Parese afbeelding nieuwsbericht

Let hier even op met Cerebrale Parese

26 november 2017

Als je Cerebrale Parese hebt zeggen mensen je misschien dat het beter is om niet te sporten, of dat je voorzichtig moet zijn. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Wie niet. Maar dat betekent niet dat jij niet kunt laten zien wat je in huis hebt. 

Begin je net met sporten met CP,
laat dan eerst een sportmedisch onderzoek doen. Met deze medische screening kun je diverse risico’s uitsluiten. Sporten met een beperking als CP kan bepaalde risico’s hebben en contra-indicaties kunnen beperkend zijn voor jouw sportleven. Er kunnen namelijk dwangstanden optreden en dat beperkt je in je bewegingen. De belangrijkste oorzaken die kunnen leiden tot dwangstanden zijn immobilisatie, spierzwakte en spasticiteit. Waarom sporten helpt? Omdat je mobiel blijft door het actief bewegen van je gewrichten.

Opkomende spasticiteit kunnen jou, als sporter met CP belemmeren. Dat kan vervelend zijn, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Als de spasticiteit na het sporten weer afneemt is het geen probleem. Als je er last van hebt tijdens het sporten, raadpleeg dan even een fysiotherapeut, sport- of revalidatiearts.

Ademhalingstraining kan je helpen om je rust te bewaren. Soms kan de spasticiteit daarmee preventief en bewust weg worden geademd. Dit heeft al meer dan eens geleid tot verrassende resultaten. De ademhalingstraining kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Door het gebruik van apparatuur, door het trainen van een juiste houding (rechtop zitten) en specifieke ademhalingsoefeningen.

Laat je als beginnend sporter met CP ook screenen op hartafwijkingen. Ook als je geen voorgeschiedenis hebt op dit gebied is deze screening erg belangrijk. Een aangeboren hartafwijking kan soms een relatie hebben met het ontstaan van cerebrale parese. Tijdens het sporten vraag je meer van je lichaam dan het gewend is en daar moet je lichaam klaar voor zijn.  Een sportmedisch onderzoek wordt, als je aanvullend verzekerd bent, vaak (gedeeltelijk) vergoed.

Epilepsie is een veelvoorkomende aandoening bij mensen met CP: 60% van de mensen met CP gebruikt medicatie in verband met epilepsie. Voor zover bekend, heeft lichamelijke activiteit geen invloed op het gehalte van de medicijnen tegen epilepsie in het bloed. Het aantal van epileptische aanvallen wordt niet beïnvloed door sporten, het lijkt de kans op aanvallen juist te verminderen. Sporten werkt ontspannend en dat helpt goed bij stress-geactiveerde epilepsie. Als je epilepsie hebt moet je heel goed letten op je cooling down (het afbouwen van je training).

Soms heb je bij sporten net wat extra’s nodig. Daarvoor zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar. Ze maken de omgeving waarin je sport toegankelijker, kunnen je de sport laten beoefenen of helpen je bij de juiste uitvoering van je bewegingen.

Bij veel verenigingen zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar die je op omgevingsniveau of sport-gerelateerd niveau helpen. Denk hierbij aan glijplanken en instaphekken. Ook zijn tilliften soms beschikbaar. Met name de roeisport heeft zich hier ver in ontwikkeld. Ook sportspecifieke hulpmiddelen zoals een aangepast zitje of een goot voor het gooien bij Boccia zijn mogelijkheden.

Met CP is het vooral het trainen van je balans en coördinatie belangrijk, als je zoals veel sporters met CP vooral op je tenen loopt en met de romp naar voren. Daar kun je allerlei leuke oefeningen voor doen. Een training mag voor jou niet te zwaar zijn, maar zeker ook niet te licht. Anders is het ook geen uitdaging!

Het op maat invullen van je trainingen kun je niet alleen. Ga op zoek naar een trainer die ervaring heeft met sporters met CP. Hij kan samen met jou haalbare doelen bepalen en je helpen met de invulling van je trainingen. Hij of zij zorgt voor voldoende variatie in opdrachten en snelheden.

×

Zoeken