Direct door naar content
Vegetariër en sporter? Met deze tips krijg je nog meer energie afbeelding nieuwsbericht

Vegetariër en sporter? Met deze tips krijg je nog meer energie

26 februari 2018

Als je vegetariër bent en actief aan sport doet, heb je misschien wel eens gehoord dat dit geen goede combi zou zijn. Er zijn zelfs mensen die beweren dat het niet goed voor je is: geen vlees te eten als je sport. Gelukkig is dat een fabel. Alleen moet je wel zorgen dat je genoeg ijzer, vitamine-b en eiwitten binnenkrijgt.

Vlees en vis zijn zeker niet onmisbaar. Als je sport en je hebt vlees en vis uit je voeding geschrapt, kun je dus evengoed alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen. Omdat je door te sporten nu eenmaal meer verbruikt is het verstandig om te zorgen dat je voldoende koolhydraten, ijzer en eiwitten tot je neemt.

Zeker ijzer is belangrijk. Als sportende vegetariër heb je namelijk een verhoogde kans op een ijzertekort. In vlees zit relatief veel ijzer, dus dat moet je uit andere producten halen. IJzer haal je uit brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers.

Als je je maaltijden combineert met producten die vitamine C bevatten, zoals fruit, groente, aardappelen en sinaasappelsap, dan wordt het ijzer ook beter opgenomen door je lichaam.

Daarnaast heb je ook voldoende eiwitten en vitamine B nodig. Voor allebei geldt dat je dat uit brood, graanproducten, peulvruchten, sojaproducten, noten, kaas, melk en ei haalt.

Nog even een lijstje van goede vervangers voor jou:
•          Eieren
•          Noten, pinda’s en pitten
•          Peulvruchten
•          Soja
•          Tahin, hummus en falafel
•          Tempé
•          Tofu
•          GoodBite Tivall, Valess, Vivera of producten van de Vegetarische Slager

Eet daarnaast ook voldoende uit dit lijstje:
•          Volkorenbrood
•          Ontbijtgranen
•          Aardappelen
•          Groente (vooral groene groenten en peulvruchten)
•          Zuivel: melk, yoghurt, kwark

Met al deze vleesvervangers en andere voedingsproducten kun je goed variëren. Met een goed voedingspatroon gecombineerd met sport voel je je energiek. En dan heb je niet eens supplementen nodig.

 

Bron: Voedingscentrum

×

Zoeken