Direct door naar content
Tips voor sporten en bewegen met MS afbeelding nieuwsbericht

Tips voor sporten en bewegen met MS

09 september 2022

Is het verstandig om met Multiple Sclerose (MS) te gaan sporten of bewegen? Als je met deze chronische aandoening leeft dan zul je misschien twijfelen over deze vraag. Over het antwoord kunnen wij kort zijn: sporten of bewegen met MS is zeker mogelijk en kan ook helpen je dagelijkse pijnklachten te verminderen. Je moet daarbij natuurlijk wel op je eigen grenzen letten. We geven je daarom een paar tips hoe je op een veilige manier met bewegen kunt beginnen.

Laten we eerst even met de voordelen van bewegen beginnen als je MS hebt. Door regelmatig actief te bewegen verbeter je om te beginnen je algehele weerstand en de kracht in je spieren. Het sporten kan ook helpen bij vermoeidheidsklachten, want je krijgt er nieuwe energie van. Daarnaast kan beweging ook helpen bij het verbeteren van je stoelgang. En dan hebben we het nog niet gehad over de sociale en mentale voordelen van sport en bewegen. Als je in een groep of bij een club gaat sporten leer je weer nieuwe mensen kennen waardoor je sociale kring wordt vergroot. Sport kan je ook een nieuwe boost aan je zelfvertrouwen geven als je lichaam soms niet helemaal meewerkt. Dat alles bij elkaar zorgt dat je door sport en bewegen lekkerder in je vel gaat zitten!

Welke sporten?

Maar wat is dan een geschikte sport of beweegvorm als je MS hebt? Eigenlijk is elke sport geschikt voor mensen met MS. Wat een passende sport is hangt vooral ook af van jouw mogelijkheden en nog wel het belangrijkste: wat vind jij leuk om te doen? In algemene zin is het verstandig te kijken naar sporten waarbij je lichaam niet extreem belast. Denk daarbij aan fietsen, wandelen, Nordic Walking, zwemmen, yoga en aquajoggen. Omdat MS ook van invloed kan zijn op je balans en coördinatievermogen is Tai Chi ook nog een goede optie, omdat bij die sport alles draait om evenwicht en balans.

Sporten onder begeleiding

Luisteren naar je lichaam is voor jou van extra groot belang, want je wil niet dat je klachten verergeren door het sporten. Als het even niet gaat doordat je te veel pijn hebt of doordat je moe bent dan is het logisch dat je even niet gaat sporten. Als je het nog lastig vindt om te bepalen waar je grenzen liggen, dan is het zeker verstandig om onder begeleiding te gaan sporten. Fitness bij een sportschool is een goede manier om op je eigen tempo met een trainer aan je lichaam te werken. Wil je meer specialistische begeleiding dan kun je aan fysiofitness denken, dan krijg je van een fysiotherapeut een schema met oefeningen die bij jou passen.

Thuis app

Ben je op zoek naar oefeningen waarmee je thuis al aan de slag kunt? Kijk dan eens in de nieuwe Uniek Sporten Thuis app! Daar vind je duizenden oefeningen die je op je eigen tempo en belastbaarheid kunt uitvoeren. Het mooie is: je hoeft daar de deur niet voor uit, want je kunt gewoon thuis in je woonkamer of slaapkamer aan de slag!

Lees hier meer over sporten met een chronische aandoening als MS. Ga naar de Sportzoeker voor het complete sportaanbod.

Terug naar nieuwsoverzicht Aanbevolen berichten
Programma van:
Partners: