Direct door naar content

Crowdfunding Toolkit

 

Wij helpen je met een succesvol project

1. VERTEL EEN DUIDELIJK EN AANSPREKEND VERHAAL

Het allerbelangrijkste bij crowdfunding is een aansprekend verhaal. Vertel duidelijk waarom je geld wilt ophalen en wat het doel is. Als het kan, maak er een persoonlijk verhaal van. Dat heeft de meeste impact. Vertel over je passie en drijfveren. Waarom jij het belangrijk vindt dat jouw project wordt gerealiseerd. Wie daar gelukkig van worden en wat het voor ze betekent. Hoe aansprekender jouw verhaal, hoe makkelijker het voor een donateur wordt om te geven. De gunfactor speelt een grote rol. Mensen doneren omdat je een authentiek en oprecht verhaal vertelt. En wil je iets toevoegen aan je verhaal, dan kun je gewoon een nieuw berichtje plaatsen op je projectpagina.

2. VERSPREID DE BOODSCHAP, ONLINE EN OFFLINE

Alleen als mensen weten dat je aan het crowdfunden bent, kunnen ze geld doneren. Vertel het dus aan iedereen, online en offline. Gebruik al je socialmedia-kanalen en wees concreet in je posts. Maak duidelijk voor wie of wat je geld ophaalt en waarom dat belangrijk is. Als het kan: creëer urgentie. ‘Als we binnen drie weken ons streefbedrag niet bij elkaar hebben, kunnen we niet meedoen aan dat supergave toernooi in Rotterdam’ En maak gebruik van foto’s. Beelden vallen meer op dan tekst. En natuurlijk: vraag vrienden, kennissen, clubgenoten of wie dan ook om jouw posts te delen.

Ben je er dan? Nee. Nou ja, het zou kunnen. Maar beter is om je ook offline te laten gelden. Als je bij de kapper zit, in de lift staat of bij de kassa in de supermarkt; begin over je crowdfundingproject. En misschien kun je wel een mooi verhaal schrijven voor in het clubblad. Of een presentatie geven aan de sponsors van de club. Ga er even voor zitten. Je hebt zo tien ideeën bij elkaar wat je zou kunnen doen.

3. BEDENK EEN TEGENPRESTATIE

Voor wat, hoort wat. Dat zit er diep ingesleten bij mensen. Vertaald naar crowdfunden, betekent het dat je meer kans hebt dat mensen jouw project steunen als je een tegenprestatie biedt. Als je ze iets geeft voor hun steun. Geen geld, maar iets leuks, verrassends of bijzonders. Gratis erwtensoep bij een thuiswedstrijd van het eerste elftal. Of een gesigneerd t-shirt. Ook leuk: een wall of support. Een muur in de kantine met de namen van alle mensen die jouw project hebben gesteund. ‘Dankjewel lieve mensen!’ Wat ook kan, is verschillende tegenprestaties bieden. Voor 10 euro bieden we dit als tegenprestatie, voor 50 euro dat en voor 100 euro weer iets anders. Denk er eens over na. Voor je het weet heb je een hartstikke leuk idee. Zet het gelijk op je projectpagina door een nieuwsbericht te plaatsen!

4. ZOEK DE LOKALE PERS OP

Lokale kranten zijn altijd geïnteresseerd in mooie, bijzondere en inspirerende verhalen. Hun lezers ook. En die zijn vaak weer nauw betrokken bij het plaatselijke verenigingswezen. Als je een duidelijk en aansprekend verhaal hebt, is er een goede kans dat lokale media het oppikken. Je kan ook zelf een persbericht schrijven. We hebben een aantal voorzetjes voor je geschreven. Die kun je vrij eenvoudig ombuigen naar jouw verhaal. Nog een tip: redacties vermelden vaak een algemeen e-mailadres waar je berichten naar kunt sturen. Nog beter is het als je een journalist of redacteur rechtstreeks kan benaderen.

5. PLAATS REGELMATIG EEN POST

Probeer mensen bij je project te betrekken. Dat doe je niet door één post te plaatsen, maar meerdere. En varieer, zowel wat de inhoud als het middel betreft. Vertel steeds iets nieuws, wat mensen nog niet weten en wat gelinkt is aan jouw doel. Gebruik een foto, afbeelding, video, presentatie of wat dan ook. Ideetje: stel een eenvoudige contentkalender op en stippel uit wat je wanneer wilt vertellen. Om het makkelijk te maken hebben we alvast een voorbeeld van zo’n kalender gemaakt. Krijg je reacties op jouw berichten, reageer altijd en het liefst zo snel mogelijk. En analyseer. Door de statistieken van je posts te bekijken, kan je zien welke het goed doen bij je volgers en welke niet. Daar kun je weer van leren.

6. ZET ‘M OP, GA DOOR, HOU VOL!

Succesvol crowdfunden is vaak hard werken. Alleen een project en een filmpje op een website plaatsen is niet genoeg. Je moet er echt wat voor doen. Je actie promoten, berichtjes plaatsen, donateurs werven, iedereen op de hoogte houden, enzovoort. Best pittig. Dat begrijpen we ook. En daarom steken we je graag een hart onder de riem: je bent goed bezig! Het feit dat jij je inzet om sporten en bewegen voor mensen met een beperking te faciliteren, vinden wij geweldig. Je verdient alle lof. En alle steun. Zet ‘m op, ga door, hou vol!

7. HAAL EXTRA GELD OP MET EEN GAVE ACTIE

Wat belangrijk is, is dat je genoeg geld ophaalt om je project te realiseren. Dat kan door mensen te vragen geld te doneren. Wat ook kan, is een gave actie bedenken om extra geld op te halen. Dat kan van alles zijn. Je laten sponsoren voor een marathon, zelfgemaakte oliebollen op de club verkopen, een sportquiz organiseren. Het geld wat je daarmee binnenhaalt, stop je dan weer in de kas van je crowdfundingsproject. Verderop deze pagina vind je een lijst met allemaal acties die je zou kunnen doen. Maar je kunt er natuurlijk ook eentje zelf bedenken. Leuke, verrassende, originele acties doen het altijd goed.

Loop je ergens tegenaan of heb je advies nodig? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op!

Maak je eigen persbericht

Je eigen persbericht schrijven is makkelijker dan je denkt. Hieronder zie je drie voorbeelden die steeds net iets anders ingestoken zijn. Kies het voorbeeld waarmee jij het beste uit de voeten kunt. Projectspecifieke informatie kun je vervangen, algemene informatie kun je zo overnemen. Tip: redacties vermelden vaak een algemeen e-mailadres waar je berichten naar kunt sturen. Nog beter is het als je een journalist of redacteur rechtstreeks kunt benaderen. En stuur een goede foto mee bij je verhaal. Dat werkt altijd.

Voorbeeld 1

Manege de Paardensprong zet zich met crowdfunding in voor mensen met een beperking
Driebergen – Manege de Paardensprong is op 3 maart van start gegaan met haar eerste crowdfundingcampagne om geld op te halen voor een tillift. Een tillift maakt paardrijden voor mensen met een beperking mogelijk. Ze worden opgehesen en in het zadel gezet. Simon van Workum, eigenaar van manege de Paardensprong: “Het is geweldig om te zien wat er dan gebeurt. Ze leven helemaal op. Onbeschrijfelijk mooi om te zien. Daar doe ik het voor.” Omdat een tillift niet met bestaande financiële middelen kan worden gefinancierd, is er gezocht naar een alternatieve manier om inkomsten te genereren. Dat is het platform unieksportencrowdfunding.nl geworden. Een platform dat erop gericht is om sporten en bewegen voor mensen met een beperking te faciliteren.

Voorbeeld 2

Basketbalvereniging de Globetrotters doet beroep op crowdfunding en de lezer
Basketbalvereniging de Globetrotters hoopt binnen vijf weken genoeg donaties te werven om haar eerste crowdfundingproject met succes af te ronden. In totaal is er € 15.000,- nodig voor rolstoelen voor twee nieuwe speelsters van Dames 1. Daarmee is het team compleet en kan het meedoen aan de competitie. Doneren kan via het platform unieksportencrowdfunding.nl. Dit platform is erop gericht om sporten en bewegen voor mensen met een beperking te faciliteren. Als tegenprestatie krijgt iedereen die naar de thuiswedstrijd van de Globetrotters komt op 12 maart in de Spaernehal (aanvang: 14.30 uur), een heerlijke non-alcoholische cocktail die de dames zelf hebben gemaakt.

Voorbeeld 3

Voetbalvereniging de Inswinger maakt dromen van G-elftal waar met crowdfundingSteeds vaker wordt crowdfunding gebruikt om speciale projecten mogelijk te maken waarvoor anders geen financiële middelen zijn. Voetbalvereniging de Inswinger maakt gebruik van die mogelijkheid om een voetbalweekend in Zeist te organiseren voor het G-elftal, met een training bij de KNVB. De spelers hebben lucht gekregen van dit plan en zijn bijna niet meer te houden. Iedereen die dit mogelijk wil maken, kan het G-elftal van de Inswinger steunen op het platform unieksportencrowdfunding.nl. Dit platform is erop gericht om sporten en bewegen voor mensen met een beperking te faciliteren.

Download invulvoorbeeld

Gebruik je online netwerk

Betrek zoveel mogelijk mensen bij je crowdfundingactie. Social media is daar bij uitstek een geschikt middel voor. Plaats berichtjes op Facebook, Instagram, LinkedIn… Plaats ook meerdere berichtjes. Ter inspiratie wat voorbeelden.

Post 1

[basketbal]

Twee rolstoelen voor twee nieuwe teamgenootjes. Help jij ons het benodigde bedrag ervoor bij elkaar te krijgen? Dat zou geweldig zijn! Dan is ons team weer compleet en kunnen we deelnemen aan de competitie. Vorig jaar waren we tweede, dit jaar willen we eerste worden. Alvast hartelijk dank. Steun ons op <link>.

[paardrijden]

Als je mensen met een beperking op een paard zet, gebeurt er iets moois. Ze leven helemaal op. Help jij onze manege genoeg geld voor een tillift ophalen? Je gaat er heel veel mensen gelukkig mee maken. Steun manege de Paardensprong op <link>.

[G-voetbal]

De ene helft van het team wil Ronaldo worden, de andere helft Messi. Maar eerst willen we een voetbalweekend voor ons G-elftal in Zeist organiseren, met een training bij de KNVB. Dat wordt de ervaring van hun leven. Met jouw gift is het mogelijk. Super! Steun ons op <link>.

Post 2

Ja, dat gaat lekker! We hebben de helft van ons streefbedrag opgehaald. Nu de andere helft nog. Dan kunnen we rolstoelen kopen voor onze nieuwe teamgenootjes. Zullen we samen nog even de schouders eronder zetten? Heel graag! Steun ons op <link>.

Post 3

We zijn er bijna! 80% van ons streefbedrag is binnen. De rolstoelen kunnen bijna besteld worden. Nog even volhouden. Het moet, het zal… Steun ons op <link>.

Post 4

Geslaagd, YES! We hebben genoeg geld opgehaald om de rolstoelen te kopen. Volgend jaar kunnen we weer competitie spelen. Super! Iedereen die ons geholpen heeft: jullie zijn TOPPERS! Onze dank is heeeel groot!

Laat je horen in de Whatsappgroep

Heeft jouw club of vereniging een Whatsappgroep? Betrek ze bij jouw actie en post een berichtje. En natuurlijk app je over je project met vrienden, familie, kennissen, collega’s, ouders, noem maar op.Hieronder zie je drie voorbeeldberichtjes. Je kan natuurlijk ook meerdere berichtjes posten.

App 1

Beste clubgenoot, we hebben je steun nodig. Dames 1 zit in de problemen. Ze hebben rolstoelen nodig voor twee nieuwe speelsters. Als die er niet komen, kunnen ze zich niet inschrijven voor de competitie. Dat zou doodzonde zijn. Die meiden genieten er echt van. Vandaar dat we een crowdfundingactie zijn begonnen. Help je mee om genoeg geld op te halen? Als je geeft wat je kan missen, ben je een HELD. Ga naar <link>. Dankjewel!

App 2

Beste paardenliefhebber, zoals je zelf weet is paardrijden genieten. Dat gun je iedereen. Alleen niet iedereen kan paardrijden. Voor mensen met een beperking is het bijna niet te doen. Hoe kom je op het paard? Met een tillift zou het kunnen. Daar is geld voor nodig dat we nu niet hebben. Vandaar dat we een crowdfundingactie zijn begonnen. Help je mee en maak je het mogelijk voor mensen met een beperking om te paardrijden? Doneer op <link>. Alvast bedankt voor je bijdrage!

App 3

Vrienden, hoe mooi zou dat zijn? Ons G-elftal voor een voetbalweekend naar Zeist, met een training bij de KNVB. Zie je het voor je? Alleen al bij het idee gaan die gasten helemaal uit hun dak. Dat wordt het weekend van hun leven. We kunnen dit niet uit reguliere middelen financieren. Vandaar dat we een crowdfundingactie zijn begonnen. Mogen we op jouw steun rekenen? Onze Ronaldo’s en Messi’s zijn je eeuwig dankbaar. Doneer op <link>. Fijne dag.

Laat je project ook offline zien

Betrek je vereniging en plaatsgenoten bij je crowdfundingsactie. Hang een poster op in de kantine, kleedkamer, supermarkt, bibliotheek of gewoon thuis voor het raam. Hieronder twee voorbeelden van posters die je eenmalig gratis voor jouw crowdfundingsactie kunt bestellen door een email te sturen naar berthil@burozutphen.nl met daarin een grote liggende foto (goede resolutie), logo van de club (indien aanwezig), de hulpvraag in 10 tot 15 woorden en de URL van je crowdfundingsproject.

Crowdfundingsposter met clubnaam

Crowdfundingsposter met clublogo

 

 

Haal extra geld op met een gave actie

Om je project een boost te geven, kun je extra geld ophalen met een gave actie. Inspiratie voor een gave actie die jij samen met je teamgenoten of vrienden op kunt zetten, vind je hieronder. Denk aan een sponsorloop, muffins bakken of flessen ophalen. Je kunt natuurlijk ook zelf een actie bedenken. Dan wordt het misschien nog leuker. Wil je dit wat groter aanpakken en zo veel mogelijk mensen betrekken, maak dan een actiepagina aan. En laat dit ons weten, wij zorgen dan dat de opbrengsten gekoppeld worden aan jouw crowdfundingsactie. 

A

  • Actiepagina
  • Afronden
  • Auto’s wassen
  • Actiematige marathon
  • Ansichtkaarten
  • Armbandjes

B

  • Bedrijfsdonatie
  • Benefietavond
  • Bingo
  • Boekenmarkt

C

  • Cocktailparty
  • Concert
  • Creatief ( verkoop handgemaakte producten)
  • Cupcakes bakken

D

  • Dansvoorstelling
  • Donatieverzoek (via Whatsapp / sociale media)

E

  • Eindejaarsbonus

F

  • Fancy Fair
  • Flessenactie
  • Fietsen, doe mee aan een evenement en laat je sponsoren
  • Food festival
  • Fototentoonstelling

G

  • Gala-avond
  • Golftoernooi
  • Grabbelton

H

  • Hardlopen, doe mee aan een evenement en laat je sponsoren
  • Heitje voor een karweitje
  • High Tea
  • Huiskamerconcert

I

  • IJs verkopen in de zomer

K

  • Karaokewedstrijd
  • Kerstboomrecycling
  • Kerstmarkt
  • Koffieochtend
  • Koningsdag
  • Kunstveiling

L

  • Lezing
  • Limonadekraam
  • Loterij

M

  • Markt
  • Doe mee aan een marathon
  • Organiseer een modeshow

N

  • Nieuwjaarsduik

O

  • Ontbijtservice
  • Optreden

P

  • Pannekoeken bakken
  • Picknick organiseren
  • Proeverij
  • Pubquiz

Q

  • Quiz avond

R

  • Rad van Fortuin
  • Rommelmarkt
  • Rondleiding

S

  • Sieraden maken
  • Sponsordag
  • Sponsoring ludieke actie
  • Sportwedstrijd organiseren

T

  • Taartverkoop
  • Talentenjacht
  • Tennistoernooi
  • Themafeest organiseren
  • Traploopwedstrijd

U

  • Uitdaging

V

  • Veiling organiseren
  • Verjaardagsactie
  • Voetbaltoernooi

W

  • Walking dinner
  • Wandeling met gids
  • Wereldrecordpoging
  • Workshop organiseren

Maak een overzicht van hoe je gaat communiceren

Met een contentkalender maak je een overzicht van wanneer je wat gaat communiceren en via welk kanaal. Ook kun je eventueel meer informatie hierin opnemen zoals de boodschap of voor wie je de content gaat maken. Daarnaast kun je aangeven wie verantwoordelijk is voor het plaatsen en/of maken van de content. Enorm handig om het overzicht te houden tijdens de fundingsperiode! We hebben om je op weg te helpen alvast een ingevuld voorbeeld gemaakt ter inspiratie, maar uiteraard kun je dit zelf helemaal naar eigen idee invullen.

Zoeken

De website wordt doorzocht
Sluit zoeken×